Pařížská komuna (1871)

14. ledna 2012 v 20:33 | BJ
Obyvatelům Paříže (a Francie celkově) došla brzy s jejich vládou trpělivost. Životní podmínky prostých lidí byly téměř neúnosné, velkolepá přestavba chudším z Pařížanů rozhodně nijak nepomohla - právě naopak, navíc Napoleon III. nedokázal dostát svému jménu, které tolik proslavil jeho strýc, a válku, kterou sám neuváženě silnému Prusku vyhlásil, prohrál na celé čáře. Francie jen těžko hledala, jak znovu nabrat ztracené síly, lidé byli vyčerpaní a hladoví, nebylo se tedy čemu divit, když se Pařížané, kterým od nepaměti jejich horkou krví proudí revoluce, vzbouřili. Vláda se pokusila sjednat si pořádek za pomoci zbraní. Jaké ale bylo její překvapení, když vojáci odmítli střílet do svých bratrů a přidali se k nim - a vznikla Komuna. Ve svobodných volbách byla zvolena její rada, ta vyhlásila autonomii Paříže, stará vláda byla nucena utéct z Paříže do Versailles. Co chtěli komunardi? Myslím, že jejich požadavky nebyly nijak přemrštěné - Pařížští prahli po lepších podmínkách pro život, po bezplatném vzdělání pro své děti, po rovnoprávnosti žen s muži, v neposlední řadě pak po volených úřednících, kteří by mohli být za případné prohřešky odvoláni. Komuny začaly vznikat ve většině velkých měst. Ani komunardi ale nebyli mírumilovní andělíčkové, dokázali krutě bojovat proti svým odpůrcům. Po 72 dnech (18. březen 1871 - 28. květen téhož roku) byli ale poraženi novou vládou, která se za účelem poražení komunardů spojila s Prusy, pro poražené nastalo krvavé období. Teror namířený proti komunardům si vyžádal mnoho obětí na životech, další nešťastníci skončili na galejích. Vrcholem tohoto teroru byla poprava zbývajících komunardů u zdi hřbitova Père Lachaise.
Garnierova Opera, stojící dosud nedostavěná v centru dění, se stala náhodou součástí tohoto dramatu. Vypráví se, že se - ač určena k mnohem jemnějšímu účelu - stala Opera, přesněji spletité chodby jejích podzemních pater, za Komuny místem, kde se věznilo a možná i mučilo, dokonce tu byly nalezeny kostry nějakých nešťastníků, kteří pod Garnierovým kolosem přišli o život (právě nález kostry muže byl jedním z podnětů pro Gastona Lerouxe, autora knihy Fantom Opery).
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama