Skvělá učebnice pro ZŠ copywriterskou z H1.cz

16. prosince 2015 v 19:15 | BarbaraJane |  Psaní o psaní
Knížka, kterou vidíte na obrázku, se jmenuje Copywriting: Pište texty, které prodávají a stála mě 7 slov. Dostala jsem ji za návrh sloganu pro Digisemestr (o kterém jsem psala tady) a od té doby ji s sebou tahám spolu s povinnou četbou do práce a do školy, až je z toho celá zohýbaná.
Hned ze začátku spoiler: Vy za ni dáte víc než mých 7 slov, ale za těch 250 až 300 Kč stojí.


Začínající copywriteři by ji měli vyvažovat zlatem

Dobře, trochu přeháním. Pro copíky-juniory je ale takhle knížka jako dělaná, proto jí (v dobrém) v nadpisu říkám učebnice pro ZŠ copywriterskou. Je to přehledné, skvěle strukturované a snadno pochopitelné "všechno v kostce". Příručka, kterou chce mít každé klíčící semínko copywritera při ruce. Najdete v ní všechno, v čem budete mít jako začínající copík binec.

Není problém si kdykoliv vyhledat téma, které vás zajímá. Promyšlená struktura je totiž podle mě jedna z nejsilnějších stránek (haha, stránek) téhle copyknihy. Je logicky rozdělená do kapitol, které jsem si seskupila do 4 oddílů:
  1. Ať víš, do čeho jdeš: Kapitoly o copywritingu a práci copywritera obecně
  2. Co se jak píše: Kapitoly věnované jednotlivým útvarům od článků na blog přes PPC reklamy až po e-booky
  3. Jak se píše offline: Rozsáhlá kapitola o offline útvarech, která vydá na vlastní oddíl
  4. Copíkovo technické "must have": Kapitoly o publikačních plánech a měření výkonu textů
Každá kapitola obsahuje teorii, praktické příklady, tipy i úkoly pro čtenáře. Osobně bych ocenila pomoc s kontrolou vypracovaných úkolů, třeba: "Podívejte se na svůj text a přečtěte si ho očima návštěvníka blogu. Baví vás? Není zbytečně rozvláčný? Zkontrolujte si, jestli…"

Užitečné je shrnutí na konci každé kapitoly a odkazování na kapitoly předchozí nebo následující. Když si chcete najít, jak napsat PR článek, nemusíte zběsile listovat, abyste zjistili, co s titulkem.

Pět postav/autorů vás učí psát

Přesněji čtyři autorky a jeden autor. Spojuje je agentura H1.cz a nadšení pro psaní - styl má ale každý svůj. Díky tomu je každá kapitolka trochu jiná. Různorodost kapitol mě nejdřív trochu rozptylovala, pak mě ale začalo bavit vidět autory jako postavy jejich vlastní knihy. Každý byl nějaký: postava prvních kapitol si (v mých představách) přála napsat seriózní knížku. Dokonce pro mě do textu schovala jedno "Není-liž pravda?", obrat, který mi dlouho strašil v hlavě.

Nejsympatičtější mi byly postavy Zuzana Veselá a Jiří Viktora. Z těch jsem opravdu cítila nadšení pro copy. Jirka (jako postava mi určitě odpustí, že mu tak říkám) mi byl sympatický i tím, že asi nebude o moc starší než já. Takový Marius Pontmercy z hájedničky. Super je, že výjimečně žádná z mých oblíbených postav na konci neumřela.

Ale to jsem odběhla. To důležité je, že v knížce Copywriting: Pište texty, které prodávají vás učí psát pět copíků, kteří dohromady i zvlášť vědí, zač je toho loket. Místy jim sekundují i kolegové necopywriteři, kteří dávají knížce přesah do dalších oborů, jako je SEO a UX.

A možná i nějaká ta moucha

Abyste si nemysleli, že umím jen nadšeně chválit, samozřejmě nic není superdokonalé. Tady mě občas zarazil nějaký ten překlep, který se propašuje do každé nové knížky. Trochu mě mrzela stručnost kapitol, ale chápu ji. Každá z nich by si zasloužila vlastní knížku - a to by bylo tuze moc papíru. Osobně bych si přála víc kreativních rad a další kopu tipů z praxe. Nebo možná celý druhý díl, který by šel do hloubky tam, kde první nemohl. (Jestli vyjde, budu první ve frontě v knihkupectví.)

Poslední moucha na copyknize z H1.cz je její ne zrovna originální název. Podobně pojmenovaná kniha (Copywriting: Praktický průvodce tvorbou textů, které prodávají) vyšla ve stejném nakladatelství před třemi roky. Tu naštěstí hájednička trumfla obsahem.

Závěrem dopisu

Příručku od copíků z H1.cz nemusí mít v knihovničce každý copywriter. Řekla bych, že ti zkušení všechno v ní znají zpaměti (nebo o nich mám obrovité mínění). Rozhodně ale usnadní život začínajícím psavcům. Ti by si ji měli vystavit na pracovní stůl a vracet se k ní, kdykoliv si něčím nebudou jistí.

A já už jsem toho napsala až až. Víte co? Přečtěte si ji sami.

 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Gianni Gianni | 17. prosince 2015 v 10:07 | Reagovat

Takže je to učebnice, která se dá číst jako román od Kundery? :-D

2 BarbaraJane BarbaraJane | Web | 17. prosince 2015 v 23:06 | Reagovat

[1]: Ne tak docela. Ale zase za autory nemusíš do Francie.

3 Gianni Gianni | 29. prosince 2015 v 12:16 | Reagovat

Třeba by se ani nebránili, kdybych to chtěl zfilmovat :)

4 Wnaty Wnaty | E-mail | Web | 15. února 2016 v 20:24 | Reagovat

Skvělá recenze!
Mojí aktuální prací při střední škole je psaní článků pro internetový magazín o bydlení. Věnuji se blogu. Ráda chatuji, ráda mailuji, zkrátka ráda píšu. V minulosti jsem napsala množství povídek a o volnu se k psaní krásné literatury občas vracím.
Tuhle knížku musím mít. Díky za tip!

5 BarbaraJane BarbaraJane | Web | 15. února 2016 v 22:38 | Reagovat

[4]: Není zač, snad ti copykniha pomůže :) Musím si konečně najít čas na e-knihu od O. Bohuše (ottocopy.cz), to bude teprv něco.
Ať tě psaní baví! :)

6 Wnaty Wnaty | E-mail | Web | 15. února 2016 v 22:49 | Reagovat

[5]: Toho náhodou znám. Taky uvažuju, že si ji koupím :-).

7 BarbaraJane BarbaraJane | Web | 15. února 2016 v 23:20 | Reagovat

[6]: Aby ne, na něj musí každý copík narazit a rovnou se poklonit. Ať ostatní chtěj, nebo ne, jeho články jsou geniálně superskvělé.
Nečetla jsi náhodou knihu od Pavla Šenkapouna? Přemýšlím, jestli si ji pořídit.

8 Wnaty Wnaty | E-mail | Web | 15. února 2016 v 23:26 | Reagovat

[7]: Tu jsem fakt nečetla, ohledně copywriterské literatury nemám moc přehled. Měla bych to napravit!

9 BarbaraJane BarbaraJane | Web | 15. února 2016 v 23:33 | Reagovat

[8]: Teď to vypadá, že já jo. :D Ale ani náhodou, jen vím, co vyšlo minulý rok, protože mě vytrvale pronásledují reklamy. :D

10 Ellanor Ellanor | Web | 23. dubna 2016 v 0:26 | Reagovat

Musím říct, BJ, žes mě navnadila :).. Taky jsem četla u vás na webu jaké tam píšeš články a rozhovory :)..
Já jsem si vždycky myslela, že na zkvalitnění textů (například na blogu) by se měl člověk přihlásit do "kreativního psaní". Slovo copywriting jsem fakt slyšela poprvé a asi bych si o tom měla něco pohledat :)..

11 BarbaraJane BarbaraJane | Web | 26. dubna 2016 v 19:11 | Reagovat

[10]: Noné, tys koukala na náš blog? To je moje pýcha, mám na starost publikační plán a všechny donucovací činnosti, kterými z kolegů mámím články (které pak ještě upravuju). :)
Já myslím, že blog je takové specifické místo, kde by byla škoda si gůglit copy poučky a nepsat si to po svém. Zvlášť takový, jako je ten tvůj.

12 Ellanor Ellanor | Web | 27. dubna 2016 v 22:32 | Reagovat

[11]: Já jsem se totiž náhodou seznámila s Tvým kolegou (možná šéfem, to mi neřekl, jmenuje se Martin - asi Kupka, nevím, jestli jsou s tou Verčou manželé), myslela jsem, že se třeba zmíní ;).. Tak mě to zajímalo, říkal, jak Ti to psaní krásně jde :o).. Vzhledem k tomu, že profesionálně flirtuji s PR, tak je mi copywriting bližší než jen pro psaní blogu :).. Je vlastně dost ostuda, že jsem to slovo doposud neslyšela :)..

13 Ellanor Ellanor | Web | 27. dubna 2016 v 22:32 | Reagovat

[12]: Brno je malé, to jsi ještě neslyšela ?! ;))))

14 Ellanor Ellanor | Web | 27. dubna 2016 v 22:33 | Reagovat

Mimochodem, to slovo, co jsem si nemohla vzpomenout, není "kreativního psaní", ale "tvůrčí psaní" :).

15 BarbaraJane BarbaraJane | Web | 28. dubna 2016 v 20:43 | Reagovat

[12]: Žjova, Brno je extra malě! To je sám velký šéf, majitel naší agentury. Cítím se polichocena, že se pochvalně zmínil o mé osobě. :)
Musím přiznat, že jsem se o copywritingu jako takovém dozvěděla taky náhodou. Do té doby jsem si jen říkala, že by mě možná bavilo "psát něco v nějaké reklamce".

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama